zondag 3 juni 2012

weekoverzicht

Afgelopen week weer eens goed door kunnen trainen, maandag begonnen met een uurtje krachttraining op de Tacx. Visiualiseren dat ik in de Alpen reed, met name op de Galibier en de Alp waar ik in staat moet zijn om meer tijd te pakken, op een goede dag.
Mijn linkerkant gaat nog steeds vooruit, alleen het sneller opkomen van krampverschijnselen baart me nog een beetje zorgen. De conditie is niet slecht, maar net als Angelo Roelandt, ontbeert het me aan echte fietskracht. Ik heb nog 4 weken training voor de boeg, dus hopelijk kunnen we nog een sprongetje maken. Dinsdag was een rustdag, ik had al langere tijd geen 8 uur meer geslapen en de moeheid zat in mijn lijf. Vroeger negeerde ik zulke signalen, gewoon keihard doortrainen was het devies, met uiteindelijk geweldige trainingsresultaten, maar tegenvallende prestaties als het erom ging. Komt de wijsheid dan toch mat de jaren?

Woensdag een langere duurrit gedaan van 102km, het eerste uur ging als vanouds ronduit slecht, maar daarna begon het steeds beter te draaien. Rondje richting de kust gereden, lekker met een muziekje op en niet forcerend. Thv van Biervliet kwam ik er achter dat ik mijn zadeltasje vergeten was, waar mijn reservebandjes en gereedschap in zit. Knop om gezet en door gegaan. Toen ik even wilde aanzetten om het kruispunt over te steken bij Nieuwvliet, hoorde ik iets rinkelen achter me. Nog steeds staand, draaide ik me om en zag tot mijn grote afgrijzen dat mijn zadel op het fietspad lag.
Daar stond ik dan , zonder zadel en zonder gereedschap en relatief ver van huis.
Door de muziek heen hoorde ik iemand roepen, dus toch maar de oortjes uit en even horen wat die persoon te melden had. Het was een ouder baasje die vroeg of het ging lukken en aangaf dat zijn auto vol lag met gereedschap. Ik gaf aan dat ik een 3 mm imbus nodig had en binnen 3 seconden had ik die in mijn hand. Hoe groot is de kans dat je in the middle of nowhere dit mee maakt? 5 minuten later vervolgde ik weer mijn weg, met een grote glimlach op mijn gezicht, zulke ervaringen maken je dag.
Mijn weg vervolgd richting Cadzand-Sluis-Oostburg-Ijzendijke-> sluizen naar huis.
Rondje van 102 km tegen 30,4km/h gemiddeld met hartslag op 129bpm (laag D1)

Donderdag een sneller rondje gereden, eerst ingereden richting Hulst en dan gas gegeven tot aan de Mc Donalds in Terneuzen. Rondje ging via St Jansteen-Koewacht-Zuiddorpe-Westdorpe-Sas van Gent en via de sluizen terug naar huis. Het gekke was dat mijn hartslag niet omhoog te krijgen was. Normaal tik ik de 160bpm aan als ik zo aanzet, maar nu kwam deze niet hoger dan 145bpm. Was ik gewoon moe, of wat was er aan de hand?
Uiteindelijk 61km tegen 32,6km/h gemiddeld met een gem. hartslag van 135bpm.
De volgende dag een beetje spierpijn in de bovenbenen, maar verder voelde ik me oke.

Vrijdag een langere duurrit met Marty richting de kust. Kon mooi zo net voor de middagdienst.
Lekker ontspannen gereden, met zijn 2-en glijden de kilometers toch wat gemakkelijker onder de wielen weg, dan alleen. Het waaide niet hard, dus lekker ontspannen kunnen rijden.
De route ging via Hoek-Ijzendijke-Schoondijke-Waterlandkerkje-achterlangs (W)Oostburg-Sluis-Retranchement-Cadzand-Nieuwvliet (zadel bleef erop deze keer)-Groede-Ijzendijke en via Hoek en de sluizen naar huis. Mooi 110km tegen 30,8 km/h weg getrapt. (HS gem 133bpm).

Zaterdag een rustdag, in die zin dat er niet gefietst werd. Rust is er eigenlijk nooit, dus 's morgens huishoudelijke activiteiten ontplooid en 's middags de hele middag naar Schoondijke (of all places) voor een voetbaltoernooi van Kenzo. Ik vind het altijd heel leuk om mee te gaan, en deze keer scoorde hij uit een onmogelijke hoek, dus dat was echt genieten voor 2!!!!!

Zondag eerst ingereden tot aan Zaamslagveer en toen vol het gas erop. Er stond een stevige wind en ik wilde op kracht (80-85rpm) rijden, dus dat kwam goed uit. Tot aan de Mac doorgestoempd via Hulst-Axel en de Koegors. Uiteindelijk 45km op de teller waarvan 40km tegen 34,8km/h.

Maandag een krachttraining op de Tacx, het was tyfusweer, dus dat was goed gepland.
Mijn trainingsopstelling bestaande uit: Tacx, staantafel, TV en DVD in orde gemaakt en ingeklikt voor 1,5 uur stampen op de pedalen. De weerstand zodanig ingesteld dat mijn hartslag tot de 150-155bpm steeg en ik tegen 75 rpm-80 rpm reed.
het zweet gutste werkelijk uit mijn porieen en mijn bovenbenen explodeerden bijna, maar wat mooi als je 2 hobbies zo kunt combineren.

Dinsdag nog een vrije dag en ze voorspelden redelijk rustig weer, dus ideaal voor een lange duurrit. Ik moet namelijk nog flink aan mijn duurvermogen werken, wil ik de Marmotte fatsoenlijk kunnen uitrijden. Het is toch een beetje een kwestie van "redden wat te redden valt".
De kids uitgezwaaid en om 8:15h de voeten vastgeklikt met 2 gellrepen, 1 Snelle Jelle en een Isostar energiereep in de achterzak. Ik had me voorgenomen om lekker rustig te rijden, hartslag in D1 te houden en vooral ontspannen te zitten. De route ging eerst naar Hulst-Kappellebrug-via de Expresweg naar Zelzate-Sas van Gent-de sluizen-Hoek-Ijzendijke (waar ik een gevulde heer verorberde en nieuw drinken insloeg)-Schoondijke-Waterlandkerkje-Oostburg-Sluis-Knokke (waar ik steevast verdwaal en nu via een kasseienstrook die nog door de Romeinen is gelegd naar het) Retranchement (reed)-Cadzand-Nieuwvliet-Groede-Schoondijke-Ijzendijke-Hoek-brug van Sluiskil (anders haalde ik mijn beoogde afstand niet)-sluizen-naar huis.
Heel de weg lekker ontspannen gezeten, de benen voelden goed aan en toch mooi 173 km op de teller tegen 30,1km/h gem. en hartslag 131bpm. (max hartslag was maximaal 149bpm geweest op de kasseienstrook).

Je ziet het, ik heb de training weer lekker opgepakt.
Gisteren nog even langs de osteopaat geweest, alles zit op zijn plek, maar er is nog wel krachtverschil merkbaar tussen beide benen. Mijn linkerbovenbeen is wat krampgevoelig, maar het fietsen gaat steeds beter, dus dat geeft moed.
Ik hoop de komende weken lekker door te blijven trainen en zo toch nog een acceptabel nivo te halen. Zoals eerder gezegd, laat ik mijn doel van onder de 8 uur varen, maar goud zou toch wel weer leuk zijn. Vandaag een rustdagje ingelast.

1. Hoi Angelo,

Leuk om te lezen en een mooie trainingsweek hoor.
    Komt gewoon goed @lamarmotte let maar op.