woensdag 28 april 2010

200km zonder afleiding

Maandag uit de nacht gekomen, het waren weer 2 verschrikkelijk zware nachten.
8 uur vechten tegen de slaap, gaat je niet in de koude kleren zitten, zeker niet als die dan gevolgd worden door slechts 4 uur effectieve slaap.Maandag om 12:30h alweer opgestaan, lag al 1 uur wakker en een beetje in de tuin aan het kroten geweest onder begeleiding van Lance.

Dinsdag een lange duurrit gedaan, de bedoeling was om 200km te rijden in D2 (139-154bpm).Aanvankelijk zou ik richting Oudenaarde gaan, maar aangezien ik op een bepaalde tijd thuis moest zijn, besloten om op meer bekend terrein te blijven.
Om 6:00h opgestaan om Lance uit te laten , Lance was dinsdag jarig en werd 1 jaar, op het gemakje ontbeten ,omgekleed en om 7:15h vertrokken richting de sluizen, Hoek, Biervliet (waar de schaapjes en hun lammetjes nog lekker lagen te slapen), Ijzendijke, Schoondijke, Boerenhol, Groede, Nieuwvliet naar Sluis waar ik mijn bidons bijgevuld heb en wat versnaperingen gekocht voor onderweg. Besloten om langs de Damse Vaart te rijden, bekend als traject van de schaatstocht Sluis-Brugge-Sluis. Heerlijk om zo te fietsen op een verkeersvrij geasfalteerd pad tussen hoge mooie bomen en langs het water met zijn vogels. Thv van Damme linksaf langs het afleidingskanaal. Hoe ze aan die naam gekomen zijn weet ik niet, maar 35km rechtdoor zonder 1 bocht en verkeer kan ik moeilijk "afleiding" noemen!


Ik dacht dat ik nog steeds op bekend terrein was, maar na een poosje kwam ik plaatsnaambordjes tegen waar ik echt nog nooit van gehoord had en aangezien ik het richtingsgevoel heb van iemand die 500 keer rechtsom en linksom in een carrouselletje misselijk is gedraaid om vervolgens hard weg te lopen, voorzag ik toch wel enkele problemen.
Het is goed dat ik geen postduif ben, want ik zou geen prijzen winnen , maar hoogstwaarschijnlijk eindigen op de barbecue. Hoe deze beestjes iedere keer hun kot weer kunnen vinden is nog een raadsel, er zijn diverse theorieen de uitgaan van het reukvermogen, zal voor kortere afstanden kunnen gelden, maar vanaf 800km je kot ruiken lijkt me sterk. De zon als navigatie, het blijkt dat bij vrijwel zonloze dagen deze beestjes serieuze problemen hebben met hun orientatie em als laatste zouden ze gebruik maken van de magnetische straling die boven het aardoppervlak aanwezig is. De laatste jaren hebben de dierensoorten die een opmerkelijk orientatie- vermogen hebben steeds meer problemen met het vinden van hun gebieden, zoals trekvogels maar ook bijen. Dit zou komen door de vele stralingen die rond de steden hangen en met name door het vele gebruik van GSM's.Het is maar goed dat we alle stralingen die rond ons hoofd hangen niet kunnen zien, straling van afstandbedieningen, magnetrons, GSM's, draadloos internetten, radio's, TV's enz.Dat voordeel heb ik dan toch maar mooi, mijn orientatievermogen wordt hierdoor niet belemmerd, wat die heb ik niet.

Opeens was daar het bordje Gent, ik dacht als ik die nou eens aanhoud, kom ik vast wel weer op bekend grondgebied, maar na wat laveren, draaien en keren was ik ook die route kwijt geraakt.
Dan maar een oud mannetje aangehouden op het fietspad en gevraagd of hij de weg naar Zelzate wist, na 3 verschillende versies aangehoord te hebben ging ik voor nummer 3 en bedankte de man vriendelijk die me nog toe riep "amaai da's nog nun wreed end te goan manneke!". Inmiddels was ik 100km onderweg en mijn gemiddelde lag op 30,2 km/h, dat vele draaien en twijfelen was niet goed voor mijn gemiddelde, maar ik als ik dit vol zou houden, zou ik zeer tevreden zijn. Ik probeerde om in hoge cadans te blijven fietsen die nu steeds rond de 105 a 110 rpm lag.Inmiddels was ik weer op bekend terrein , namelijk in Evergem waar ik besloot om richting Watervliet te rijden om dan naar Ijzendijke te gaan waar ik dan mijn bidons weer kon bijvullen bij het benzinestation. Mooi kloot al die onbemande benzinestations onderweg, want dan kan je er ook geen proviand inslaan. Normaal moet ik heel vaak van de fiets om te sassen, maar vandaag slechts 1 keer op 200km, da's niet verkeerd. Zoals gezegd dus in Ijzendijke mijn bidons bijgevuld en richting Hoek gereden om thv de sluizen naar de brug van Sluiskil te rijden en dan via Hulst, Axel, de Koegors naar huis. Het was vandaag een mooie dag met niet veel wind en een aangenaam temperatuurtje. Ik heb geprobeerd om een groot gedeelte onderin de beugel te rijden, ten eerste is dat meer aerodynamisch en ten tweede heb ik dat nodig omdat ik tijdens De Marmotte ook zo afdaal en dus gewend wil zijn aan die houding. Vorig jaar had ik daar namelijk een beetje moeite mee.

Ik heb onderweg goed kunnen eten, de laatste tijd heb ik op lange afstanden steeds last van mijn maag gehad, maar vandaag heb ik na 5 uur fietsen geen vast voedsel meer gegeten en heb ik ook geen last gehad. Ook hier moet ik nog een beetje experimenteren.

Uiteindelijk was ik na 6,5 uur fietsen weer thuis wat neerkomt op 30,7km/h gemiddeld over 200km. (de 2e 100km was dus tegen 31,3 km/h gemiddeld) Mijn gemiddelde hartslag was 145 bpm, dus netjes midden D2 en gemiddelde cadans was 105rpm.
Al met al dus zeer tevreden over de resultaten.

Vandaag een herstelritje gedaan, ik voel wel een beetje spanning in de bovenbenen, ik denk niet zo zeer door de afstand alleen dan wel door de afstand in combinatie met de hoge cadans.Ritje via Hulst, Axel en via de Koegors naar huis. 44,3 km tegen een gem harstlag van 119bpm en gem 28,5 km/h. Gaandeweg het ritje voelden de benen steeds beter aan, dit is echt genieten!!

1 opmerking:

  1. Hey Angelo,

    Goed gedaan dat zijn de mooie trainingen. Qua richtingsgevoel hebben we erg veel gemeen. Ik zou nog verdwalen in Sas heb totaal geen orientatie op dat gebied. Toch komt het altijd wel weer goed. Garmin zou niet gek zijn voor dergelijke ritjes. Keep up the good work !!

    Groeten,

    Angelo

    BeantwoordenVerwijderen